Omarbetad 43 mm KYB-framgaffel
För ökad bekvämlighet och för att det ska vara lättare att nå marken är Ténéré 700 Explore utrustad med 43 mm KYB-framgaffel med 190 mm fjädringsväg, 20 mm mindre än Ténéré 700. Den omarbetade fjäderkarakteristiken ger stabil och bekväm körning vid långfärder med bagage – och den minskade fjädringsvägen ger en lägre sadelhöjd.
Fjärrjusterbar bakre stötdämpare
Motorcykeln är utrustad med en specialutvecklad KYB-stötdämpare med hårdare fjäderkarakteristik som ger utmärkt komfort och kontroll även när motorcykeln är fullt lastad. Med en fjädringsväg på 180 mm – 20 mm mindre än på Ténéré 700 – ger den fjärrjusterbara stötdämparen en lägre sadelhöjd för att göra det lättare att nå marken.
Lägre sadelhöjd
För enklare på- och avstigning har den senaste Ténéré 700 Explore en lägre sadelhöjd på 860 mm – 15 mm mindre än på Ténéré 700. Det ger olika fördelar, bland annat att det är lättare att nå marken för bättre kontroll i låg hastighet när du kör i avancerad terräng eller i tät trafik.
Ökat vindskydd
När du kör långa sträckor kommer du att uppskatta det extra vindskydd som den stora fabriksmonterade vindrutan ger. Den är högre och bredare än standardvarianten, vilket ger den 50 % större yta för bättre långfärdskomfort.
Dedikerad quickshifter
Den unika specifikationen för Ténéré 700 Explore fokuserar på att leverera extra komfort och bekvämlighet. Den nya quickshiftern har inställningar som utvecklats speciellt för CP2-motorn på 690 cc. Nu kan du njuta av sömlösa uppväxlingar för mjukare och effektivare acceleration.
Välj mellan olika sidoväskor
Ténéré 700 Explore kommer som standard med hållare för sidoväskor, och när du köper en ny motorcykel kan du välja att montera* Yamahas originalsidoväskor i aluminium, som finns i färgerna svart eller silver. Eller så kan du välja de mjuka väskorna i Explorer-serien.
*Sidoväskor ingår ej.
5-tums TFT-färgskärm med två teman och smartphone-anslutning
5-tums TFT-färgskärmen har två olika teman – en modern dynamisk design och ett mer traditionellt utseende som påminner om den analoga eran. Motorcykelns CCU kommunicerar med MyRide-appen så att textmeddelanden och aviseringar om inkommande samtal visas på skärmen. Därmed har du alltid kontakt.
Fyrtakts CP2-motor på 690 cc
Yamahas CP2-motor på 690 cc är utformad för att ge en sensationell och tillfredsställande körupplevelse i alla terrängtyper. Med sitt starka linjära vridmoment drar det här kraftpaketet med 270-gradig vevaxel hårt hela vägen från låga varvtal, vilket gör Ténéré 700 Explore till en enastående prestandamaskin i de flesta förhållanden.
ABS med 3 lägen
ABS med tre lägen ger dig möjlighet att exakt välja hur du vill att din motorcykel ska fungera på olika underlag. I läge 1 är ABS helt inkopplad och verkar på båda hjulen – ett lagkrav på allmän väg. I läge 2 är framhjulet inkopplat och bakhjulet frånkopplat, vilket ger extra trygghet på lösa grusvägar. Läge 3 innebär att ABS stängs av helt, vilket ger dig fullständig kontroll när du kör i terräng.
Ergonomisk 16-liters bränsletank
Bränsletanken har en smal bakre del som ger ett avslappnat knägrepp och en naturlig körställning, vilket bidrar till den bekväma ergonomin som gör detta till den ultimata allround-äventyrsmotorcykeln.
Tack vare CP2-motorns höga bränsleeffektivitet ger bränsletanken på 16 liter trygghet och en hög körsträcka mellan tankningar så att du inte behöver oroa dig när du är mitt ute i ingenstans.
Full LED-belysning och USB-uttag
Den aggressiva strålkastarkåpan med 4 LED-lampor är inspirerad av ökentävlingsmaskinerna vars DNA sträcker sig tillbaka till Yamahas Dakar-vinnande maskiner. Belysningen helt i LED har kompakta främre och bakre blinkers och ett lätt bakljus för bra synlighet, utmärkt tillförlitlighet och låg vikt.
Ekerfälgar med låg vikt
Precis som Yamahas fabriksmotorcyklar för Rally Raid är Ténéré 700 Explore utrustad med ekerhjul på 21 tum fram och 18 tum bak. De kombinerar låg vikt med otrolig styrka och utmärkt stöttålighet. För bästa fäste och hållbarhet på såväl grus som asfalt har de här guldanodiserade ekerhjulen i aluminium utrustats med Pirelli Scorpion Rally-däck.