Yamaha Ténéré 700 World Rally 2023

Legend is calling.

In 1983 Yamaha’s first ever Ténéré model changed everything. With its big tank and rugged go-anywhere versatility, this best-selling motorcycle opened up an exciting new age of Adventure riding. 40 years later the exclusive long-distance Ténéré 700 World Rally pays tribute to Yamaha’s winning Dakar bikes – and gives you the freedom to go wherever you want to go.

063-391 77 00

Funktioner

Heritage Yamaha Rally Racing colours
För att fira att det är 40 år sedan den allra första Ténéré öppnade en ny värld av äventyr för alla förare har World Rally ett historiskt Yamaha racingfärgschema inspirerat av Stéphane Peterhansels tävlingsmaskiner. Med speedblocks i silver och ränder i rosa fluo mot en blå huvudfärg är Ténéré 700 World Rally en hyllning till Yamahas många segrar i världens tuffaste tävling. Den främre stänkskärmen är också lackerad i blått för att matcha resten av motorcykeln. För extra exklusivitet är framgaffelns ytterrör, sadeln och fälgarna lackerade i svart.
Lightweight Akrapovič slip-on muffler
Den här premiumäventyrsmotorcykeln har en mycket hög specifikation och genomgående förstklassiga komponenter. Akrapovič slip-on-ljuddämparen med sitt djupa och häftiga avgasljud lyfter fram den mycket speciella karaktären hos CP2-motorn med 270 graders 270-gradiga vevaxel och understryker den här exklusiva maskinens klassledande utrustning.
Två sidomonterade bränsletankar
De två sidomonterade bränsletankarna är placerade lågt på chassit, vilket centraliserar vikten och ger smidig manövrering. Tankens topp sitter mycket lägre än på Ténéré 700 för att ge föraren rörlighet.
Platt rallyinspirerad tvådelad sadel
Sadelns tvådelade konstruktion gör det enkelt att ta bort den bakre delen så att tillbehör som pakethållare eller bagage kan monteras. Konstruktionen i svartgrått material är utformad för att ge en fast men bekväm åkning. Den platta profilen gör att du kan röra sig bakåt och framåt med minimal ansträngning när du förflyttar kroppsvikten för att bibehålla kontrollen vid körning i terräng. Ergonomin hos Ténéré 700 World Rally passar för såväl sittande som stående körläge.
5-tums TFT-färgskärm med smartphone-anslutning
TFT-färgskärmen på 5 tum har tre olika visningslägen – från en modern digital design till ett mer traditionellt analogt utseende. Dessutom finns en skärm i "roadbook"-stil med trippmätare. Motorcykelns CCU kommunicerar med MyRide-appen så att textmeddelanden och aviseringar om inkommande samtal visas på skärmen. Därmed har du alltid kontakt.
ABS med 3 lägen
Med ABS som går att växla i tre lägen kan du välja exakt hur du vill att din motorcykel ska fungera på olika underlag. Läge 1 innebär full funktion, där ABS verkar på båda hjulen – ett lagkrav på allmän väg. I läge 2 är framhjulet inkopplat och bakhjulet frånkopplat, vilket ger extra trygghet på lösa grusvägar. Läge 3 innebär att ABS stängs av helt, vilket ger dig fullständig kontroll när du kör i terräng.
Högkvalitativ 43 mm KYB-framgaffel, 230 mm slaglängd
För förutsägbara köregenskaper i terräng och smidig styrning har Ténéré 700 World Rally en fullt justerbar 43 mm KYB-framgaffel där du kan anpassa fjäderförspänning, kompression och returdämpning för olika belastning, terräng och hastighet. Den svarta anodiseringen av ytterrören ger ett distinkt utseende och med 230 mm slaglängd för framhjulet är den här högkvalitativa framfjädringen byggd för att klara extrema turer i terräng.
Justerbar Öhlins-styrdämpare
Den kompakta och lätta Öhlins-styrdämparen sitter monterad nära och bakom den övre gaffelkronan och ger extra chassikontroll – i synnerhet i utmanande terräng. Med de 18 olika dämpningsinställningarna kan du välja önskad nivå av känsla och feedback.
Piggyback-stötdämpare baktill med aluminiumhölje och 220 mm slaglängd
Den justerbara bakfjädringen har ett speciallänkage och en högt specad bakre stötdämpare med en piggyback-behållare och ett aluminiumhölje som garanterar konsekvent dämpning. Ett stort genomslagsgummi används för att hantera den tuffaste terrängen.
CP2-motor på 690 cc med högt vridmoment
När du har upplevt den 2-cylindriga CP2-motorn på 690 cc med dess 270-gradiga vevaxel förstår du varför det här är en av Yamahas mest framgångsrika motorer. Det kraftiga, linjära vridmomentet gör motorcykeln effektiv och kontrollerbar vid terrängkörning och dess utmärkta bränsleekonomi tillsammans med kompakta mått och låg vikt gör den till ett idealiskt kraftpaket för nya äventyr.

Specifikationer

Ladda ner faktablad
  • Motortyp

    4-takts, 2-cylindrig, Vätskekylning, DOHC, 4 ventiler

  • Slagvolym

    689 cc

  • Borrning och slag

    80,0 mm x 68,6 mm

  • Kompression

    11.5:1

  • Max effekt

    55 kW @ 9 000 varv/min

  • Max vridmoment

    69 Nm @ 6 500 rpm

  • Smörjningssystem

    Våtsump

  • Kopplingstyp

    Våt, Flerskivig

  • Tändsystem

    TCI

  • Startsystem

    Elektrisk

  • Växellåda

    Konstant ingrepp, 6-växlad

  • Drivlina

    Kedja

  • Bensinförbrukning

    4,3 L/100 km

  • CO2 utsläpp

    100 g/km

  • Förgasare

    Elektronisk bränsleinsprutning

  • Ram

    Dubbel vaggram, Stålrörsram

  • Castervinkel

    27º

  • Försprång

    105 mm

  • Fjädringssystem fram

    Inverterad teleskopgaffel, Ø 43 mm

  • Fjädringssystem bak

    länkupphängning, Svingarm

  • Fjädringsväg fram

    230 mm

  • Fjädringsväg bak

    220 mm

  • Frambroms

    Dubbla hydrauliska skivbromsar, Ø 282 mm

  • Bakbroms

    Enkel hydraulisk skivbroms, Ø 245 mm

  • Framdäck

    90/90-21 M/C 54V

  • Bakdäck

    150/70 R 18 M/C 70V

  • Totallängd

    2 370 mm

  • Totalbredd

    905 mm

  • Totalhöjd

    1 490 mm

  • Sitthöjd

    890 mm

  • Hjulbas

    1 595 mm

  • Min. markfrigång

    255 mm

  • Vikt (fulltankad)

    219 kg

  • Bränsletanksvolym

    23,0 L

  • Oljetanksvolym

    3,0 L

Finansiera din Yamaha Ténéré 700 World Rally med Santander Bank

Kontakta säljare