Yamaha XSR900 GP 2024

Klassisk vid födseln.

En kombination av klassisk nostalgi från 1980-talets Grand Prix och den absolut senaste tekniken. XSR900 ger uttryck för Yamahas historiska racinganda, men har samtidigt nutida prestanda, och är därför den ultimata Sport Heritage-modellen.

063-391 77 00

Funktioner

Karakteristisk design som påminner om 1980- och 1990-talets Grand Prix-tävlingsmaskiner
XSR900 har en övre kåpa som påminner om grand prix-racingens guldår på 1980-talet, och kåpan i kombination med separata knogskydd ger inte bara en känsla av YZR500, utan den aerodynamiska effekten ökar också topphastigheten och accelerationen. En färgmatchad sadelkåpa på passagerarsadeln fullbordar tävlingsstilen med en boxformad bakdel i 1980-talsstil.
Ny 5-tums TFT-färgdisplay med uppkoppling
En ny 5-tums TFT-färgskärm sitter i den retrostylade instrumenteringen. Du kan välja mellan fyra displayteman som passar en rad olika körupplevelser, däribland en analog varvräknare inspirerad av gårdagens tävlingsmaskiner. För att ytterligare förbättra körupplevelsen är smartphoneanslutning standard på XSR900 GP, så du kan vara uppkopplad medan du kör genom att koppla ihop din smartphone med cykeln via MyRide-appen.
Högklassig, fullt justerbar KYB-fjädring fram och bak
I enlighet med mantrat att blanda en gammal stil med modern teknik kan XSR900 GP stoltsera med det senaste inom fjädringstekniken, däribland fullt justerbara, upp och nervända KYB-gafflar och fjädring av länktyp bak som båda är optimerade för bättre hantering för att passa den sportiga körstilen.
Nydesignat clip-on-styre och reglage på styret
För att ge den sportiga körstil som passar den tävlingsinspirerade estetiken har XSR900 GP riser-clip-styre som fästs ovanför den övre styrkronan. Därmed sitter föraren längre fram på cykeln, så att belastningen framtill ökar och ger en känsla som mer exakt liknar den som förväntas av en motorcykel i tävlingsstil, men med go komfort för vägkörning.
Deltabox-ram med ökad styvhet
Yamaha introducerade Deltabox-ramen på sina Grand Prix-motorcyklar på 1980-talet – banbrytande för en ny teknik som formade framtiden för tillverkningen av sportmotorcyklar. Deltabox-ramen är kärnan i många Yamaha-motorcyklar än idag, inklusive XSR900 GP. För att passa XSR900 GP:s sportigare körställning har ramen finjusterats för förbättrad stabilitet i svängar och ökad framdelsfeedback.
Omarbetad 1980-talsinspirerad huvudsadel, nya sidokåpor och löstagbar sadelkåpa
Det nydesignade, bekväma förarsadeln är utformat efter 1980- och 1990-talets tävlingsmaskiner. Inbyggda sidopaneler har lagts till under sadeln för att fullfölja tävlingsstilen med halv kåpa och är fästa med D-Ring-fästen i tävlingsstil för snabb och enkel borttagning. Sadelkåpan sitter över passagerarsadeln och kan tas bort vid körning med passagerare.
Nya fotpinnar och ny positionering
Fotpinnarna av gjuten aluminium har två lägen: övre och lägre. Fotpinnarnas lägen har omarbetats för att passa den sportigare ergonomin och ge plats för sadelns nya position och clip-on-styret.
Yamaha Ride Control YRC och 6-axlad IMU
Den avancerade 6-axlade IMU:n hämtad från R1 reglerar den omfattande uppsättningen förarhjälpmedel, däribland lutningskänsligt antispinnsystem och ABS, glidningskontroll och stegringskontrollsystem för framhjulet. Med Yamaha Ride Control kan du välja motoreffektsegenskapen och interventionsnivå bland de lutningskänsliga förarhjälpmedlen som passar dina önskemål och vägförhållanden. Tre Förinställda, inbyggda körlägen, ”SPORT”, ”STREET” och ”RAIN” som har fabriksinställningar med olika interventionsnivåer som passar olika förhållanden, kompletteras av de manuellt justerbara ”CUSTOM”-inställningarna.
Farthållare, tredje generationens Quick Shift-system och slirkoppling
Upplev en bättre körning med Yamahas senaste teknik, däribland tredje generationens Quick Shift-system som gör det möjligt att utan koppling växla både upp och ned under acceleration. Farthållaren är en standardfunktion som sköts av den nya, intuitiva knappreglaget vilket underlättar långdistanskörningar, och slirkopplingen ser till att cykeln är stadig under sportig körning.
Sofistikerad EU5+ 890 kubiks CP3-motor med högt vridmoment
CP3-motorn på 890 kubik med högt vridmoment kombinerat med den lätta och följsamma Deltabox-ramen passar utmärkt för XSR900 GP:s sportigare körställning. Det akustiska ljudet av vrålet från den trecylindriga motorn ökar känslan av acceleration med varje gaspådrag, och detta ger CP3-seriens sportigaste körupplevelse.
Yamahas Spinforged-hjul med Bridgestone Battlax Hypersport S23-däck
XSR900 GP:s extremt lätta hjul är tillverkade med Yamahas exklusiva Spinforging-teknologi, vilket ger mer fjädringsrespons och ökad följsamhet och stabilitet. Känslan av XSR900 GP är att den svarar bättre, särskilt vid kurvtagning och bromsning, och väggreppet maxas av de senaste Bridgestone Battlax Hypersport S23-däcken.

Specifikationer

Ladda ner faktablad
  • Motortyp

    4-takts, Vätskekylning, DOHC, 4 ventiler, 3-cylindrig

  • Slagvolym

    890cc

  • Borrning och slag

    78 x 62,1 mm

  • Kompression

    11,5 : 1

  • Max effekt

    87,5 kW (119 hk) vid 10 000 rpm

  • Effektbegränsning

    Begränsad A2-version – 35,0 kW (47,6 hk) vid 6 000 rpm Obegränsad A2-version – 70,0 kW (95,2 hk) vid 9 000 rpm

  • Max vridmoment

    93 Nm (9,5 kg/m) @ 7.000 rpm

  • Smörjningssystem

    Våtsump

  • Kopplingstyp

    Våt, Flerskivig

  • Tändsystem

    TCI

  • Startsystem

    Elektrisk

  • Växellåda

    Konstant ingrepp, 6-växlad

  • Drivlina

    Kedja

  • Bensinförbrukning

    5 l/100 km

  • CO2 utsläpp

    116 g/km

  • Förgasare

    Elektronisk bränsleinsprutning

  • Ram

    Diamant

  • Castervinkel

    25°20'

  • Försprång

    110 mm

  • Fjädringssystem fram

    USD teleskopframgaffel

  • Fjädringssystem bak

    (Länkupphängning), Svingarm

  • Fjädringsväg fram

    130 mm

  • Fjädringsväg bak

    131 mm

  • Frambroms

    Dubbel hydraulisk skivbroms, Ø 298 mm

  • Bakbroms

    Enkel hydraulisk skivbroms, Ø 245 mm

  • Framdäck

    120/70ZR17M/C (58W) slanglös

  • Bakdäck

    180/55ZR17M/C (73W) slanglös

  • Totallängd

    2,160 mm

  • Totalbredd

    810 mm

  • Totalhöjd

    1,180 mm

  • Sitthöjd

    835 mm

  • Hjulbas

    1,500 mm

  • Min. markfrigång

    145 mm

  • Vikt (fulltankad)

    200 kg

  • Bränsletanksvolym

    14 L

  • Oljetanksvolym

    3,5 L

Finansiera din Yamaha XSR900 GP med Santander Bank

Kontakta säljare