Aerodynamiska kåpor i M1-stil
Dess helintegrerade kåpa i M1-stil ger R1 en racingutvecklad profil och ett skarpt utseende.
Genom att du kan hålla dig nära motorcykeln uppnår dessa lätta kåpor en hög aerodynamisk effektivitet för enastående prestanda vid höga hastigheter.
Högeffektiv crossplanemotor
En huvudegenskap för R1:s 4-cylindriga motor på 998 kubik är crossplane-vevaxeln med ojämn 270° – 180° – 90° – 180° tändningsföljd som genererar ett kraftfullt, linjärt vridmoment. Det högeffektiva insugssystemet och de specialdesignade vipparmarna gör det möjligt för denna racingutvecklade motor att leverera ett fantastiskt högt varvtal.
Finish med hög kvalitet
R1 tillverkas enligt högsta kvalitetsstandarder i lätta material som titan och magnesium, vilket gör den till en högteknologisk Supersport-motorcykel som kräver respekt och ger ägaren äkta stolthet. Nästa generations Icon Blue- och Midnight Black-färger och grafik framhäver den här legendariska motorcykelns förstklassiga stil.
43 mm KYB-gaffel
R1 är utrustad med högklassig 43 mm KYB-gaffel med laminerade dämpningsventiler.
Tillsammans med den avancerade bakre stötdämparen ger detta fjädringssystem dig känslan av direktkontakt med vägytan, vilket gör att R1 känns som en förlängning av din kropp.
Bromskontrollsystem (BC)
Tekniken förändrar hur vi kör, och den senaste R1 har inte mindre än sju elektroniska styrsystem. Det nya BC-systemet (Brake Control) med två lägen analyserar data som exempelvis lutningsvinkel och sladdtendenser, och det hydrauliska bromstrycket moduleras i syfte att undvika att hjulen låser sig.
EBM-system (Engine Brake Management)
Kontroll betyder allt när du är ute på vägen eller banan, och det nya EBM-motorbromssystemet gör att du kan justera motorbromskraften. EBM anpassar gasspjällsöppning, tändinställning och bränsleinsprutningsvolym med hjälp av data från olika sensorer. Sedan kan du välja mellan tre motorbromslägen som passar olika körsituationer.
Nästa generations LED-strålkastare
De racingbaserade kåporna i M1-stil är utrustade med LED-strålkastare som ger ett skarpt och tufft utseende.
Den aggressiva nya fronten på R1 omfattar även kompakta positionsljus som ger ännu större närvaro på gatan och understryker cykelns rena racing-DNA och sofistikerade design.
APSG-gasreglage med Ride-by-Wire
YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle – Yamahas chipstyrda gasreglage) aktiveras av ett högteknologiskt gasreglage som ger en naturlig känsla för exakt kontroll. Det lätta ride-by-Wire APSG-gasreglaget (Accelerator Position Sensor Grip) ger en smidig och progressiv känsla samt omedelbar respons på gasen.
Launch Control System (LCS)
Med hjälp av data från en mängd olika sensorer ger Launch Control System (LCS) hos R1 dig högsta nivå av kontroll vid tävlingsstarter. För de snabbaste och mest effektiva starterna är LCS1-läget programmerat att aktiveras vid 9 000 rpm, med en gasöppning på 41 grader.
Bromsbelägg med högfriktion
R1 har dubbla 320 mm skivor fram med bromsok i monoblock, kända för sin anmärkningsvärda bromskänsla och prestanda. R1 är utrustad med bromsbelägg i nytt material med högre friktion som ger ännu mer exakta och kraftfulla bromsegenskaper, så att du kan utforska hela potentialen hos denna legendariska supersportmodell.
Bridgestone Battlax RS11-däck
Oavsett om du accelererar aggressivt, bromsar hårt eller hänger över med full lutningsvinkel på din R1 måste du ha fullt förtroende för dina däck. Bridgestone Battlax Racing Street RS11-däcken - med 200 i bakdäcksbredd - har ett racingutvecklat mönster samt speciell gummi-sammansättning som ger dig bästa möjliga fäste och en enastående känsla.
TFT-instrument med EBM och BC
Den klassledande Thin Film Transistor (TFT) LCD-skärmen är en av de mest sofistikerade mätarpanelerna som finns, och färgskärmen visar en mängd information i ett lättbegripligt format, inklusive indikatorerna för BC- och EBM-systemen. När du vill justera någon av de elektroniska kontrollerna växlar du bara över till YRC-skärmen och väljer dina inställningar.