Kolfiberkåpor inspirerade av M1
R1M levereras med ett radikalt fabrikscykelutseende, inspirerat av vinnarcykeln Yamaha M1 som körs i MotoGP.
Den aggressiva frontkåpan och skärmen ger en kompakt frontyta med minimalt luftmotstånd, och de integrerade kåporna flyter sömlöst samman med bränsletankssidorna för att möjliggöra en mycket mer hopkrupen körställning och en maximalt effektiv aerodynamik.
Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS)
Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) är det mest sofistikerade fjädringssystem som finns att få hos en Yamaha-motorcykel. Med den här avancerade programvaran kan du ta kurvor, bromsa och accelerera mer effektivt. Och med det användarvänliga gränssnittet kan du göra snabba inställningar av fjädringen för att passa olika banor och underlag.
Öhlins NPX anti-kavitations framgaffel
För en bättre återkoppling från underlaget genom mer konsekvent dämpningsprestanda har den senaste R1M utrustats med den högteknologiska Öhlins-NPX-framgaffeln.
En liten gaskammare i gaffelaxelfästena ger 0,6 MPa internt tryck för att minska kavitationen i returen.
Det gör att dämpningssystemet fungerar mer effektivt. Och ger dig exakt känsla, med ökad kontroll.
Bakparti i kolfiber med lätt vikt
För att uppnå bästa viktcentralisering tillsammans med en låg raceklar vikt har R1M utrustats med en helkåpa och framskärm i kolfiber samt magnesiumhjul och bakram och en undre kåpadetalj i titan – och bakdelen i kolfiber understryker den här sofistikerade bancykelns extremt höga specifikation.
Graverat produktionsnummer
Med varje R1M följer en stolthet i ägandet – detta är trots allt det mest exklusiva som Yamaha någonsin har byggt! För att lyfta fram den här cykelns speciella status har vi försett R1M med en specialgraverad skylt som visar dess unika tillverkningsnummer.
Bromskontrollsystem (BC)
På tävlingsbanan behöver du precisionskontroll i varje situation om du ska nå dina varvtider. Med det nya BC-systemet (Brake Control) med 2 lägen i R1M analyseras data som lutningsvinkel och glidacceleration, och det hydrauliska bromstrycket moduleras direkt för att undvika att hjulen låser sig och ditt varv går snabbare.
EBM-system (Engine Brake Management)
Kontroll betyder allt när du är ute på racingbanan, och det nya EBM-motorbromssystemet i R1M gör att du kan justera motorbromskraften och välja bäst motorbromsning för olika körförhållanden. EBM anpassar gasspjällsöppning, tändinställning och bränsleinsprutningsvolym med hjälp av data från olika sensorer. Sedan kan du välja mellan tre motorbromslägen.
998-kubiksmotor med crossplane
998-kubiksmotorn har utvecklats med M1 MotoGP-teknik och har ett nytt insugsystem med Bosch-injektorer som ger en bred insprutningsvinkel för ökad effektivitet. Särskilt utformade rullvipparmar och kamlober ger fantastisk prestanda vid höga varvtal – och EU5 crossplane-motorn har också ett högeffektivt smörjsystem för en optimal effektivitet.
APSG-gasreglage med Ride-by-Wire
YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle – Yamahas chipstyrda gasreglage) aktiveras av ett högteknologiskt gasreglage som ger en naturlig känsla för exakt kontroll. Det lätta ride-by-Wire APSG-gasreglaget (Accelerator Position Sensor Grip) ger en smidig och progressiv känsla samt omedelbar respons på gasen.
Launch Control System (LCS)
Med hjälp av data från en mängd olika sensorer ger Launch Control System (LCS) hos R1M dig högsta nivå av kontroll vid tävlingsstarter. För de snabbaste och mest effektiva starterna är LCS1-läget programmerat att aktiveras vid 9 000 rpm, med en gasöppning på 41 grader.
Bridgestone Battlax RS11-däck
Oavsett om du accelererar aggressivt, bromsar hårt eller hänger över med full lutning måste du ha totalt förtroende för dina däck. Bridgestone Battlax Racing Street RS11-däcken - med 190 i bakdäcksbredd - har ett racingutvecklat mönster samt speciell sammansättning som ger dig bästa möjliga fäste och en enastående känsla.
Exklusiv CCU för trådlös inställning
Kommunikationsstyrenheten (CCU) hos RM1 har en dataloggningsfunktion som gör att du kan registrera en stor mängd kördata, till exempel varvtider, hastighet, gasspjällsläge, GPS-spårning, lutningsvinkel med mera. Det kan även användas för att kommunicera med Yamaha Ride Control-systemet (YRC) när du läser av, laddar ner eller ändrar motorns körlägen.
System för tröghetsmätning med 6 kanaler (IMU)
Utrustad med accelerometer, gyro och G-force-sensor som mäter lutning, rullning och girning levererar den sofistikerade 6-axlade IMU-enheten exakt driftinformation till ECU – 125 gånger per sekund. Dessa data gör att ECU kan styra de elektroniska förarhjälpmedlen och alltid ha högsta nivå av maskinstyrning för lägre varvtider.
Högteknologiska elektroniska kontrollfunktioner
Varje gång du kör din R1M kan du vara säker på att dess ytterst avancerade elektroniska styrteknik samarbetar med dig hela vägen för att uppnå högsta nivå av motor- och chassikontroll. Med ERS, QSS, Lift Control, Launch Control, Slide Control, Brake Control och Engine Brake Management kan du välja rätt inställning för alla situationer.