Yamaha R3 2024

R-World is calling.

R3 är det snabbaste sättet att komma in i R/World och uppleva en ny spännande livsstil. Med en högvarvande 2-cylindrig motor på 321 kubik och radikala, aerodynamiska, tävlingsinspirerande kåpor är R3 Yamahas ultimata Supersport i A2-körkortsklassen!

063-391 77 00

Funktioner

Varvstark EU5-motor på 321 kubik
Med ett kompressionsförhållande på 11,2:1, dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) och 4-ventils topplock är den tvåcylindriga motorn på 321 kubik utformad för snabbvarvande prestanda och effektivitet i höga varvtal. Med en maxeffekt på 30,9 kW/42 hk vid 10 750 varv/minut ger denna kraftfulla EU5-motor R3:an en spännande acceleration och körkänsla.
M1-inspirerad chassi med Icon Blue-färgschema
Med radikala kåpor inspirerade av den tävlingsvinnande YZR-M1 – och tillgänglig i ett Icon Blue-färgschema i två nyanser – är detta den tuffaste R3 som någonsin byggts. Det centrala luftintaget i M1-stil ger den här kompakta supersportmaskinen en renodlad racinglook, och med förstklassiga specifikationer och en idealisk 50/50-viktfördelning är R3 redo för nervkittlande körning på såväl väg som bana.
Aggressiv front inspirerad av R1
Denna stilfulla motorcykel är R-serie rakt igenom och har en aggressiv frontkåpa och en vindruta i racingstil som inspirerats av legendariska R1. De dubbla LED-strålkastarna och det centrala luftintaget ger tillsammans med kåpans skiktade paneler ett maximalt flöde av kylluft till EU5-motorn, vilket gör detta till den mest enastående 300-kubiks supersportmotorcykeln i A2-klassen.
Lätt supersportmotorcykel för A2-körkort
Oavsett om du har A2-körkort eller vill ha det allra bästa inom supersportmotorcyklar i lättviktssegmentet har R3 den teknik, prestanda och stil som du söker. Den har utvecklats med samma kompromisslösa filosofi som används för varje modell i R-serien, och med sitt racing-DNA är den här motorcykeln byggd för att ge en nervkittlande körupplevelse.
Slimmat sportchassi med låg vikt
Det kompakta och lätta chassit tillverkas av höghållfasta stålrör som ger en optimal blandning av styrka och styvhet. Den korta hjulbasen på R3 gör den mycket smidig och lätt att styra, medan viktfördelningen på närapå 50/50 fram/bak och sadelhöjden ger en trygg och balanserad körning.
Dubbla LED-strålkastare med inspiration från R1
Frontkåpan har utrustats med strålkastare i R1-stil som understryker R3:ans starka genetiska länk till Yamahas större supersportmodeller i R-serien. Med hjälp av kraftfull och långlivad LED-teknik ger de dubbla strålkastarna utmärkt sikt och belysning med minimal strömförbrukning, och de ger motorcykeln en spännande racinglook.
USD KYB-gaffel med 37 mm innerben
R3 har omvänd KYB-gaffel på 37 mm med optimerade inställningar av fjädring och dämpning. Denna design ger en stor yta mellan inner & ytterben, vilket gör gaffeln styvare för en sportig känsla utan att tappa i komfort för livet utanför racingbanan – och den speciella övre gaffelkronan förstärker den spännande M1-inspirerade stilen.
Låg bränsletank och lågt styre
Tack vare den låga designen på bränsletanken och det låga styret ger R3 en äkta supersportkänsla. Förutom att vara extremt bekväm gör körställningen det enkelt att greppa tag om maskinen med knäna för en ökad trygghet, framför allt när du kryper ihop mot kåpan för en maximalt effektiv aerodynamik.
Lätta hjul och supersportdäck
Framtill har 17-tumsfälgarna försetts med 110/70-17 radialdäck och baktill med breda 140/70-17 radialdäck, med fem par tunna gjutna ekrar som utgör ett utmärkt komplement till motorcykelns eleganta R-seriedesign. Dessa aluminiumfälgar med lätta ihåliga hjulaxlar är både kraftiga och eleganta, samtidigt som den ofjädrade vikten dessutom hålls nere för förbättrade vägegenskaper.
Kraftfullt bromssystem med ABS
Den främre flytande bromsskivan på 298 mm ger utmärkt bromskraft med mycket känsla i bromshandtaget, och en 220 mm flytande skiva tar hand om bromskraften baktill. Och tack vare det låsningsfria ABS-bromssystemet kan föraren köra tryggt på sin R3 – även när fästet är sämre vid våta eller hala förhållanden.
Balanserad viktfördelning på 50/50
Tack vare motorns placering och motorcykelns dimensioner har R3:an en viktfördelning på nästan 50/50 fram/bak – vilket allmänt anses vara idealiskt för supersportcyklar – vilket ger en precis körkänsla, följsam smidighet och rejält med återkoppling från underlaget.
Digital instrumentering med flera funktioner
R3 har LCD-instrument med flera funktioner som visar information om växelposition, bränslekapacitet, realtid och genomsnittlig bränsleekonomi. Det finns även en vattentemperaturmätare, klocka, oljebytesindikator och trippmätare – allt presenterat i en ren, modern layout.

Specifikationer

Ladda ner faktablad
  • Motortyp

    4-takts, 2-cylindrig, Vätskekylning, DOHC, 4 ventiler

  • Slagvolym

    321 kubik

  • Borrning och slag

    68,0 × 44,1 mm

  • Kompression

    11,2 : 1

  • Max effekt

    30,9 kW (42,0 Hk) @ 10 750 varv/min

  • Max vridmoment

    29,5 Nm (3,0 kg-m) vid 9 000 varv/min

  • Smörjningssystem

    Våtsump

  • Kopplingstyp

    Våt, Flerskivig

  • Tändsystem

    Elektrisk

  • Startsystem

    TCI

  • Växellåda

    Konstant ingrepp, 6-växlad

  • Drivlina

    Kedja

  • Bensinförbrukning

    4,1 L/100 km

  • CO2 utsläpp

    94 g/km

  • Förgasare

    Bränsleinsprutning

  • Ram

    Diamant

  • Castervinkel

    25° 00

  • Försprång

    95 mm

  • Fjädringssystem fram

    Teleskopgaffel

  • Fjädringssystem bak

    Svingarm

  • Fjädringsväg fram

    130 mm

  • Fjädringsväg bak

    125 mm

  • Frambroms

    Enkel hydraulisk skivbroms, Ø 298 mm

  • Bakbroms

    Enkel hydraulisk skivbroms, Ø 220 mm

  • Framdäck

    110/70 R17M/C 54H slanglös

  • Bakdäck

    140/70 R17M/C 66H slanglös

  • Totallängd

    2 090 mm

  • Totalbredd

    730 mm

  • Totalhöjd

    1 140 mm

  • Sitthöjd

    780 mm

  • Hjulbas

    1 380 mm

  • Min. markfrigång

    160 mm

  • Vikt (fulltankad)

    169 kg

  • Bränsletanksvolym

    14,0 L

  • Oljetanksvolym

    2,50 L

Finansiera din Yamaha R3 med Santander Bank

Kontakta säljare